Verwarming en isolatie

Verwarmingsketels

Onze kerk is voorzien van moderne hoog rendement verwarmingsketels. Bij de vervanging van de verwarmingsketels in 2010 hebben we ook gekeken naar een geheel andere type installatie, onder andere met gebruikmaking van aardwarmte. Onder andere de vrije ruimte rondom de kerk was hierin een breekpunt. De HR ketels bieden voor de kerk een goede en duurzame oplossing.

Duurzame temperatuurregeling

De diverse ruimten zijn per blok individueel in temperatuur te regelen. De activiteiten in de kerk staan in de weekplanning in thermostaten ingepland. Dat betekent dat de verwarming in de avond op tijd uit gaat, ‘s morgens niet aangaat (tenzij er activiteiten zijn). Hiermee proberen we onnodig stoken te voorkomen.

In de kerkzaal is een stabiel verwarmingsniveau geprogrammeerd. In de nacht mag het niet kouder worden dan 13 graden en overdag niet warmer dan 17 graden. Voor het orgel worden al te grote schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid voorkomen. Bij activiteiten (o.a. zondagen) gaat de basistemperatuur in de kerkzaal naar 18,5 graad. De kerkbezoekers zorgen voor de rest van de temperatuurstijging.

Isolatie

De hele kerk is voorzien van dubbel glas, dak- en muurisolatie. Dankzij de isolatie is de kerk energiezuinig en wordt verlies van warmte en dus het gasverbruik beperkt.

Stroomverbruik

Verlichting

Alle halogeen lampen in de kerk zijn in de afgelopen jaren vervangen door zuinige LED lampen. De overige plafondlampen zijn nu ook vervangen door zuinige LED lampen. Als de spaarlampen in de toekomst vervangen worden schakelen we zoveel mogelijk over naar LED lampen. In de kerkzaal hebben we duurzame gasontladingslampen. Bij vervanging van deze lampen zullen we de toepassing van LED onderzoeken. Alle buitenverlichting is reeds vervangen door LED.

Zonnepanelen

De installatie van zonnepanelen voor opwekking van duurzame energie is overwogen. De mogelijkheden worden in de gaten gehouden, zeker nu het rendement van zonnepanelen steeds hoger wordt en de aanschafprijs daalt. Zodra het platte dak vervangen moet worden zal de plaatsing van zonnepanelen worden meegenomen. Volgens de onderhoudsplanning staat dakonderhoud komende jaren op de agenda. Dan zal beoordeeld worden of vervanging noodzakelijk is of nog enkele jaren uitgesteld kan worden.

Afval

Het afval uit de kerk wordt duurzaam gescheiden bij onze afvalverwerker Van Gansewinkel. In de kerk gaat alles in één container. Dat lijkt misschien niet duurzaam, maar dat is het juist wél. Deze aanpak is duurzaam omdat er maar één vrachtwagen hoeft te rijden naar de erkende professionele afvalverwerker. Van Gansewinkel scheidt ons afval en zorgt voor hergebruik als energie of als grondstof.

Duurzame producten

Er wordt in de kerk gestreefd naar gebruik van duurzame producten.

Bekers of mokken

Het gebruik van wegwerpbekers of het afwassen van mokken is in verschillende studies beoordeeld. De uitkomsten zijn verschillend. Mokken lijken milieuvriendelijk, maar de productie van de mokken en de schoonmaak/schoonmaakmiddelen kosten ook de nodige energie en grondstoffen. Vandaar dat recyclebare wegwerpbekers toch duurzamer kunnen zijn. Omdat ons afval door Van Gansewinkel duurzaam wordt gescheiden is het gebruik van wegwerpbekers in ons geval toch duurzaam.

Fairtrade koffie

In samenspraak met leden van de gemeente is onderzocht of voor ons koffieapparaat Fairtrade-koffie beschikbaar is. Dit is nog niet het geval.